Łęki Szlacheckie - oficjalna strona internetowa

Start

Klasa V na trzydniowej wycieczce w Górach Świętokrzyskich

Email Drukuj PDF

W dniu 29 maja 2017 r. uczniowie klasy V Szkoły Podstawowej w Łękach Szlacheckich pod opieką p. Elżbiety Więcławskiej oraz p. Edyty Błaszczyk udali się na trzydniową wycieczkę turystyczno-krajoznawczą w Góry Świętokrzyskie i okolice. Głównymi założeniami wycieczki było poznanie środowiska przyrodniczego, zabytków, kultury i historii Gór Świętokrzyskich, poznanie bogactwa geologicznego Kielc i okolic, poznanie zabytków i historii Sandomierza, poznanie sposobów zachowania się w parku narodowym, upowszechnianie  aktywnych form spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu,  integracja klasy oraz pogłębianie więzi koleżeńskich.
O godzinie 7.30 rano wyruszyliśmy autokarem spod szkoły. Na miejsce dotarliśmy o godzinie 10.00.  Pierwszy dzień wycieczki rozpoczęliśmy od spotkania się z panią przewodnik w miejscowości Nowa Słupia. Spod klęczącego ”Emeryka” weszliśmy tzw. Drogą Królewską na Łysą Górę. Wejście, choć troszkę męczące, było bardzo przyjemne ze względu na otoczenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Na Św. Krzyżu, po krótkim odpoczynku na trawie, rozpoczęliśmy zwiedzanie opactwa pobenedyktyńskiego, w którym znajdują się relikwie drzewa Krzyża Świetego. Zwiedziliśmy też Muzeum Misyjne Ojców Oblatów oraz kryptę Jeremiego Wiśniowieckiego, przy której uczniowie mieli wiele pytań do przewodnika. Po zakupieniu pamiątek udaliśmy się do zejścia w kierunku miejscowości Huta Szklana. Po drodze wsłuchiwaliśmy się piękny śpiew ptaków w otaczającym nas cały czas Świętokrzyskim Parku Narodowym. Po drodze zatrzymaliśmy się na punkcie widokowym gdzie podziwialiśmy gołoborza czyli obszary bezleśne (gołe od boru) znajdujące się na stokach pasm górskich, zbudowane są z bloków kambryjskiego piaskowca kwarcytowego powstałych ponad 500 mln lat temu. Rozpościerał się stamtąd piękny widok na pobliskie okolice. Po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia wyruszyliśmy do Huty Szklanej, gdzie już czekał na nas pan kierowca. Następnie udaliśmy się w podróż do najpiękniejszych miejsc na Ziemi, które mogliśmy oglądać w jednym miejscu. W Alei Miniatur „Wonderful World” w miejscowości Sabat Krajno podziwialiśmy miniatury 40 najsłynniejszych budowli architektonicznych z różnych zakątków świata. Sercem całego kompleksu jest watykańska bazylika z Placem Świętego Piotra. Ponadto, zobaczyliśmy m.in. Koloseum, fontannę Di Trevi, słynny most Rialto w Wenecji, Krzywą Wieżę w Pizie, Operę w Sydney, znany z filmów Walta Disney’a Zamek Kopciuszka, jedyne w Europie modele zniszczonych w zamachu terrorystycznym wież World Trade Center, Statuę Wolności, symbol Stanów Zjednoczonych – Biały Dom, Górę Rushmore upamiętniającą prezydentów USA, miniaturkę wodospadu Niagara, wieżę Big Ben, wieżę Eiffla, Bramę Brandenburską, mauzoleum Tadż Mahal,  fragment Wielkiego Muru Chińskiego, wulkan Fuji. Na zakończenie podróży, na samym szczycie podziwialiśmy Świątynię Ramzesa II w Abu Simbel i pilnowaną przez Sfinksa Piramidę Cheopsa, przy której wszyscy robili zdjęcia. Po wyjściu z Alei Miniatur niektórzy uczestnicy wycieczki skorzystali jeszcze z atrakcji znajdujących się w lunaparku, a pozostali odpoczywali delektując się zakupionymi lodami. Ostatnim punktem pierwszego dnia wycieczki była wizyta w Muzeum Minerałów i Skamieniałości gdzie podziwialiśmy jedną z najpiękniejszych w Polsce kolekcji minerałów i skamieniałości. Zwiedzanie zakończone było pokazem pracy szlifierza oraz zakupem pamiątkowych minerałów.  Po pełnym atrakcji dniu udaliśmy się na odpoczynek w hotelu.
Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania wystawy dotyczącej geologii Gór Świętokrzyskich w Centrum Edukacji Geologicznej na Wietrzni. Wizyta w Centrum Geoedukacji była świetnym wstępem do lepszego zrozumienia geologicznego fenomenu Gór Świętokrzyskich, na czele z gołoborzami, jaskiniami czy dawnymi rafami koralowymi. Zwiedziliśmy wystawy czasowe, o których opowiadała nam pani przewodnik, odbyliśmy „Podróż do wnętrza Ziemi” – Kapsułą Symulatorem 5D, a na zakończenie  uczestniczyliśmy w warsztatach polerowania skał. Każdy miał możliwość własnoręcznie wypolerować swoją skałę, która była świetną pamiątką z tego miejsca. Następnie udaliśmy się do rezerwatu przyrody Kadzielnia, w którym znajduje się najpiękniejszy w Polsce amfiteatr wykuty w skale. Kolejnym punktem programu były ruiny zamku z XIV wieku w Chęcinach.  Uczniowie słuchali tutaj opowieści pani przewodnik  o historii zamku, przymierzali zbroje rycerskie oraz próbowali walki mieczami. Weszliśmy także na jedną z wież zamku, z której podziwialiśmy piękne widoki na okolice. Udaliśmy się także na Podzamcze Chęcińskie gdzie zwiedzaliśmy wystawę „Człowiek – niezwykła maszyna” w Centrum Nauki Leonardo da Vinci. Celem wystawy było uświadomienie zwiedzającym, jak złożony i wymagający jest organizm ludzki.  Ostatnim punktem wycieczki, było zwiedzanie Kielc  w postaci gry terenowej pt. „Poznajemy Kielce”. Zabawa polegała na jak najszybszym dotarciu do celu i wykonaniu po drodze wyznaczonych zadań. Uczestnicy wycieczki byli podzieleni na trzy grupy. Grupa, która wykonała zadanie we właściwym czasie i rozwiązała poprawnie hasło, które brzmiało „Czarownice i scyzoryki” miała zapewnioną nagrodę - oceny celujące z historii. Na zakończenie dnia udaliśmy się do hotelu gdzie wieczorem spotkaliśmy się przy wspólnym pieczeniu kiełbasek na ognisku.
Ostatni dzień naszej podróży rozpoczęliśmy od zwiedzania monumentalnych ruin najpiękniejszej rezydencji magnackiej w Europie z  XVII wieku – Zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Pełna magii i tajemniczości ruina zagubiona wśród pól i wzgórz ziemi opatowskiej, z dala od głównych dróg i szlaków, zrobiła na nas ogromne wrażenie. Reszta dnia zarezerwowana była na pobyt w Sandomierzu. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po pięknym wąwozie lessowym Królowej Jadwigi. Następnie udaliśmy się na dalszy spacer po Sandomierzu, gdzie podziwialiśmy Wzgórze Świętojakubskie, Zamek Królewski, kościół wraz z klasztorem dominikańskim Św. Jakuba, katedrę z XII w., Rynek, Ratusz oraz Bramę Opatowską. Największą atrakcją było przejście Podziemną Trasą Turystyczną tj. systemem dawnych czternasto- i piętnastowiecznych piwnic, w których kupcy sandomierscy składowali towary handlowe. Trasa prowadzi pod ośmioma kamienicami. Najgłębsze wyrobiska sięgają 12 m pod płytę Rynku, a długość chodników wynosi 470 m. Sandomierskie lochy owiane są legendami, o których opowiadała nam pani przewodnik. Po wyjściu z podziemia udaliśmy się na obiad, po którym był czas wolny na zakup pamiątek. Na zakończenie wycieczki udaliśmy się na rejs statkiem po Wiśle, z którego podziwialiśmy Stare Miasto oraz Góry Pieprzowe.
Można śmiało powiedzieć, że cele wycieczki zostały zrealizowane. Uczniowie zmęczeni, ale zadowoleni i pełni wrażeń wrócili do domów.

Organizator wycieczki: Edyta Błaszczyk

Bernard, Celina, Dobromił, Elżbieta,
Hilary, Klemencja, Pelagia, Pelagiusz,
Urszula, Wszebora

Do końca roku zostało 72 dni.