Łęki Szlacheckie - oficjalna strona internetowa

Start

Wycieczka do Karpacza i Pragi

Email Drukuj PDF

W dniach 10-12 maja 2017 roku, uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami ok. godziny 7, wyruszyli na trzydniową wycieczkę do Karpacza i Pragi. 35 uczniów pod opieką Pani Eweliny Kozłowskiej, Pani Dyrektor Barbary Gągorowskiej oraz Pani Marii Dędek – Ogłozińskiej, wyruszyło poznać historię, zabytki oraz krajobraz południa kraju, a także odwiedzić stolicę naszych sąsiadów – Pragę.  Celem wyjazdu był nie tylko odpoczynek ale przede wszystkim poznanie nowego otoczenia i aktywność sportowa.
Pierwszego dnia w godzinach południowych dotarliśmy do Wałbrzycha, by tam zwiedzić częściowo odrestaurowany zamek Książ. Zamek posiada kilku wiekową i bardzo burzliwą historię od Piastów do III Rzeszy i II wojny światowej, kiedy stracił swoich ostatnich mieszkańców i właścicieli z rodu Hochbergów. Obiekt jest przykładem połączenia wielu stylów architektonicznych i stanowi jeden z najpiękniejszych zamków w Polsce, trzeci co do wielkości po Malborku i Wawelu.
Uczniowie podzieleni na dwie grupy pod opieką przewodników spacerowali, podziwiając kolejno dostępne sale zamkowe. Wartym uwagi jest to, że na zamku  odbywają się wydarzenia organizowane dla szerszej publiczności ( pokazy, warsztaty) dzięki czemu twierdza nadal „żyje” m.in. Festiwal Kwiatów i Sztuki.
Po wspólnym pamiątkowym zdjęciu udaliśmy się na pobliski punkt widokowy, z którego rozpościerał się malowniczy widok na zamek oraz okolicę.
Kolejnym punktem wycieczki była pobliska Palmiarnia, którą ufundował ostatni właściciel zamku w prezencie swojej żonie, księżnej Daisy, za astronomiczną sumę 7 milionów ówczesnych marek w złocie. Jest to jedyny taki obiekt w Polsce zachowany w swej historycznej konstrukcji. Obecnie w wałbrzyskiej palmiarni rośnie ponad 250 gatunków roślin, które reprezentują florę różnych stref klimatycznych i różnych kontynentów. Warto zobaczyć m.in. bambusy, fikusy i krzewy z Azji; eukaliptusy, świerki i sosny z Australii; byliny z Afryki; kaktusy i agawy z Ameryki Środkowej czy rośliny cytrusowe z basenu Morza Śródziemnego. Dla miłośników Dalekiego Wschodu prawdziwą gratką powinna być również jedyna w Polsce stała Wystawa Bonsai  Książę sprowadził z Sycylii siedem wagonów kolejowych, wypełnionych zastygłą lawą z wulkanu Etna. Duże kawały tufu wulkanicznego budowniczy rozbijali na mniejsze i tworzyli z nich groty, wodospady oraz ściany z kieszeniami dla roślin, które mogliśmy podziwiać.
W godzinach wieczornych dotarliśmy do miejsca naszego noclegu w gościńcu Turaj, gdzie po zakwaterowaniu, zjedliśmy obiadokolację i odbyła się dyskoteka.
Drugi dzień wycieczki, zaczął się równie wcześnie. Po wspólnym śniadaniu, o  7:30  wyruszyliśmy wraz z przewodnikiem do Czech i dalej do Pragi. Przed południem dotarliśmy do centrum miasta i zaczęliśmy zwiedzanie zamku na Hradczanach, który jest siedzibą urzędującego Prezydenta Republiki Czeskiej. Odbyliśmy spacer po ogrodach, mieliśmy również okazję zobaczyć zmianę warty przy bramie wiodącej do zamku. Zwiedziliśmy kaplicę św. Wita, dalej przeszliśmy Starym Miastem aż do słynnego Mostu Karola i średniowiecznego zegara astronomicznego Orloj na ścianie Ratusza. Zmęczeni tym długim spacerem w słonecznej pogodzie, uczniowie i opiekunowie, mieli dwie godziny przerwy na posilenie się, odpoczynek i zakup pamiątek. Po południu, pełni wrażeń wyruszyliśmy w drogę powrotną do granic naszego kraju.
Ostatni dzień naszej wyprawy zapowiadał się nie mniej emocjonująco. Przed nami zdobycie najwyższego szczytu  w Karkonoszach - Śnieżki (wys. 1602 m n.p.m.).  O godzinie 9 spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem i zaczęliśmy pierwszy etap wyprawy Wyciągiem na Kopę. Zawieszeni na wysokości kilku metrów, mogliśmy podziwiać okoliczną przyrodę, wsłuchiwać się w śpiew ptaków, pozostawiając w dolinie miasteczka i wsie. Podążając dalej szlakiem, dotarliśmy do Domu Śląskiego. Po chwili przerwy pozostał nam ostatni etap wejścia na górę, bardziej stromy a na samym szczycie również ośnieżony. Wejście wymagało od całej grupy dużo wysiłku i odwagi. Po chwili byliśmy na szczycie, mogąc podziwiać piękną panoramę dolin oraz góry po czeskiej stronie. Odwiedziliśmy także, znajdującą się tam kaplicę św. Wawrzyńca.
W drodze powrotnej z Karpacza, zaliczyliśmy „obowiązkowy” punkt wycieczek – McDonald. Szczęśliwie dotarliśmy z powrotem rozśpiewanym autokarem.
Wycieczka niewątpliwie wsparła wychowawczą funkcję szkoły w zakresie kształtowania tożsamości kulturowej, regionalnej i europejskiej oraz bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu.

PPWOW

Aktualności

Dzisiaj jest: Środa
23 Sierpnia 2017
Imieniny obchodzą
Apolinary, Benicjusz, Filip, Laurenty,
Sulirad, Walerian, Waleriana, Zacheusz

Do końca roku zostało 131 dni.